top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר אסנת ברושי-חן

אומרים: "ברומא, התנהג כמו רומאי"! כך עושים זאת על אמת.

מציגה בפניכם שתי שכונות ברומא שעדיין מחזיקות בקסם הרומאי האותנטי והאמיתי. כאלה, שטרם נכבשו על ידי התיירים והפכו למעין "דיסנילנד" תיירותי על פס הייצור. אלה השכונות שבהם אפשר להרגיש כמו רומאי, אבל "על אמת", וליהנות מקצת הקסם שעוד נשאר בעיר החבוטה מקורונה, תיירים ומבקרים (עודכן: 1 אוגוסט 2023)

רחוב אופייני ויפהפה בשכונת מונטי

רומא הייתה ועודנה, אחת מהיעדים הפופולריים בעולם, והאתר הפופולרי ביותר באיטליה. לפני עידן הקורונה, ארגון התיירות העולמי פרסם נתונים של מעל ל-10 מיליון תיירים בשנה (2019). עדיין, יודעי-דבר יכולים למצוא בה גם שכונות ואזורים שטרם נכבשו על ידי ההמונים. שכונות ואזורים שוהצליחו לשמר אורחות חיים ואווירה מקומית שמאפשרת לטייל ברומא כמו רומאי.ת.


"המסלול המוכר והידוע ברומא עמוס לעייפא בתיירים. נחילי אדם צובאים על האתרים, הפיאצות, המזרקות ומה לא... החכמה היא ללכת דווקא לאן "שלא הולכים כולם"!


את השורה המודגשת שמעל, כתבתי, למעשה, ב-2019. אז עבדתי על הפוסט הזה במתכונתו הקודמת, בעקבות טיול כריסטמס מהולל ברומא. הפוסט אז לא פורסם מכל מיני סיבות. אבל גם היום, הוא עדיין רלוונטי. איך אני יודעת? כי בדיוק חזרתי מרומא. וזו הסנונית הראשונה בכמה פוסטים שאני שמחה לשתף בעקבות הטיול השונה והאחר הזה. פעם ראשונה לבד בעיר שאני כה אוהבת ומרגישה שייכת אליה. הפלא ופלא...


אז הנה הן 2 השכונות הראשונות (-בהמשך אכתוב על עוד שתיים נוספות ושוות במיוחד), שאני ממליצה להגיע אליהן בכדי לחוות ולהתרגש מרומא האמיתית, כפי שאני מתרגשת ממנה.


שכונת ריאונה-מונטי Rione | Monti

שכונה ציורית ומקסימה שניתן לחוש בה את הוייב הרומאי האותנטי.

סנדלרים, חייטים, ירקנים ועוד אומנים ומקצועות שחלקם נעלמו מהעולם נמצאים שם לרווחתם של המקומיים.

זו שכונה שתוכלו לחוש בה את מרקם החיים המקומי הרבה יותר מאשר באזורים המתוירים, שבהם כבשה התיירות כל פינה כמעט. וחלק ניכר מהחנויות מציעות "מזכרות" מצועצעות לטעם ההמוני.


התמסרו לטיול רגלי נינוח בשכונה וברחובותיה שובי הלב.

לא ממש חייבים מפה ומסלול מדוקדק. רק לשוטט. שיטוט שמגלה את הקסם שלה. אני ממליצה להימנע מהכבישים הראשיים ולהיכנס דווקא לרחובות הקטנים, לשבילים צדדיים מלאי הקסם - שם חבויים האוצרות ששווה לראות. ובאמת, כל מקום שאליו תגיעו תמצאו בו גילוי. משהו נחמד לעשות, לטעום, להביט ולהשתאות. כן, זה טיול בהילוך איטי. ברגוע. בצ'יל -אני קוראת לזה: !Slow Tourism - Urban Style


או: לטייל בעיניים פקוחות.

ובשביל כך, צריך להוריד את הקצב. ככה זה עובד הכי טוב.

הנה דלת מקסימה, חצר מפתיעה. הנייד כל הזמן יכנס ויצא מהתיק...

אז בעצם, הכי כדאי לשוטט עם הנייד ביד - כי כל הזמן יש מה לצלם... סצנה יפה, פינה מטריפה, העמדה מיוחדת, קרן אור שבדיוק נחתה על צמח מטפס ויצרה רגע ששווה תיעוד וזיכרון.


ההמלצה שלי, להגיע לרחוב Via Urbana יש שם חנות שוקולד נא (-Raw Choclate) בה תמצאו שלל פרלינים, טבלאות שוקולד, שוקו חם ושייקים בריאים על טהרת השוקולד הנא והאורגני. שווה לחלוטין. שימו בוויז: Grezzo Raw Chocolate. רק שימו לב שיש סניף נוסף בעיר אז וודאו שזה בשכונת מונטי. שווה עצירה גם שווה. שעות הביקור מהצהריים.


תמצאו כאן גם המון חנויות יד שניה מכל הסוגים - מהפשוטות ביותר ועד ל- Luxury Vintage למי שבעניין. רמות המחירים מגוונות. אני תמיד מוצאת משהו להביא איתי - בכל זאת, איטליה! המגוון עשיר ואקלטי בדיוק לטעמי.


ואוכל? - איך אפשר בלי אוכל?! -באיטליה??!!


מסעדה מומלצת, קטנה ומטריפה בה אכלתי מנה רומאית על-נצחית של לזניית שכבות חציל, מוצרלה ועגבניות שנקראת: "פרמז'יאנה" עם יין לבן טוב בצד, טירמיסו כי חייבים ואספרסו כי איך אפשר בלי?! נקראת פשוט: "ברזילי - Barzilai". ממוקמת ברחוב: Via Panisperna 44. שווה! חוויה. היה לי טעים ונחמד לשבת עם האיטלקים שמגיעים בהפסקת הצהריים שלהם ופשוט להיטמע באווירה. ישבה לידי גברת יפה ומתוכשטת שדיברה בלהט איטלקי עם בן שיחה - אלגנט בהוויתו. ולי - היה לי כל כך נעים להיות חלק. זה הווייב והסטינג שעושה לי את זה. קשה להסביר במילים. והאוכל היה טעים ומנחם כל כך. שילוב נפלא. a moment to remember...


מבט לרחוב Barzilai

והשכונה השנייה, מילה מקדימה.

היא אכן תיירותית יותר, אבל התיירים בה מתרכזים בכמה מוקדים עיקריים. אם תתרחקו מהם תגיעו לפנינים החבויות. לאווירה המקומית האמיתית של מרקם החיים ברומא.


שכונת טראסטוורה Trastevere

או-הו טראסטוורה כמה שאת יפה ומזמינה וערנית.

יש בשכונה הזו לב פועם וחי שמרגישים אותו בכל מקום. לא משנה לאן הגעתם.


למרות שמגיעים אליה תיירים היא לא הפכה לדיסנילנד וכמו שכבר אמרתי, הם מרוכזים בכמה אזורים וזהו.


דרכה של התיירות ההמונית - להתרכז. זה אולי נובע מחוק העדר, מהחיפוש אחר הבטוח והמוכר בארץ זרה. אני מבינה את זה. אבל, רק המעז- מנצח! אז העזו. צאו מהשביל החבוט. אזרו מעט אומץ לסייר ולהתוודע לדרכים הפחות מתויירות והכי שוות שיש.


תגיעו לפיאצה מרכזית עבור המקומיים ששמה: Piazza di San Cosimato. מסביבה מכל עבר בתי קפה ומסעדות מקסימות. תראו בהם בעיקר מקומיים ומעט תיירים, שמשום מה לא מגיעים אליה. במרכז הפיאצה, שוק מקומי לחובבי תוצרת חקלאית. מסביבו בתי מלון ובקרבתו גן משחקים אורבני קטן.


קפה Rione 13 היפהפה

בית קפה/מסעדה מומלצים ליד הפיאצה: שהתמזל מזלי לשתות בו קפה מצוין לצילו של עץ ביום שמש חורפית מלטפת. Rione13 שמו. ברחוב: Via Roma Libra, 19. תפתיעו את עצמכם. מה יקרה? כנסו פנימה ותראו שזה אחד מבתי הקפה היפים המעוצבים והמסוגננים. ממש הפתעה!


לא רחוק ממנו קונדיטוריה נחמדה בשם: Berti Caffe. וממש ממול מסעדה טבעונית-אורגנית מזמינה בשם: Aromaticus. שם פינקתי את עצמי בשוט אימתני של ג'ינג'ר, כמון, פלפל שחור ולימון. כי חייבים לחזק את המערכת החיסונית... יש שם סלטים, קערות כל טוב, קינוחים והכל על טהרת הבריאות הטבעית והאורגנית. ממש פנינה! הכתובת היא: Via Natale del Grande, 6.


ועוד בטראסטוורה, בתי קפה ומסעדות, ברים, פיאצות וכנסיות ששווה להיכנס אליהן ולראות את הפאר וההדר שאין לו שום אזכור מבחוץ. אל תפספסו - תיכנסו. יש בה גם את בית המרקחת העתיק ביותר - בתיאום ביקור מראש. אי אפשר פשוט להגיע ולהיכנס והם לא ממש אדיבים למי שפשוט הגיע... ובעיקר לא לצלצל להם בפעמון בין 14:00-16:00! אני התרעתי.


ויש בה גם סיורי אוכל בעברית. זה רובע קולינרי פר-אקסלנס.

אני יכולה להמליץ בחום על השפית מיכל מילרד, אושיית קולינריה ישראלית שחיה ברומא כבר כמה שנים טובות. יש לה סיפור חיים מעניין ויצירתי והיא חולשת ברום, באדיבות ובמקצועיות על סיורי האוכל בשכונה, כולל כל הפינות הקולינריות השוות, המסעדנים, הגלידריות ואנשי היין. ותגידו שד"ר אסנת שלחה אתכם... הנה האינסטגרם שלה: https://www.instagram.com/michalmilrad/ שווה לעקוב אחריה. אני השתתפתי בסדנת בישול אותנטי במסעדת רושיולי המעוטרת שבחים ופרסים - היה מ ע ו ל ה! אכתוב על זה פוסט נפרד. רק אציין שזכיתי ממנה ליחס VIP וליווי אישי אחרי שהתברברתי בסימטאות העיר בבוקר. לא נורא - גם זה קורה. זה חלק מהעניין כשנמצאים בחו"ל.



לסיכום,

להיות ברומא כמו רומאי - זה שתי השכונות הללו. זה המאסט והן לא רחוק מהמרכז התיירותי המסורתי של פיאצה נבונה, פנתאון, מזרקת טרווי והמדרגות הספרדיות.


גם סביב המקומות התיירותיים האלה אמצא לכם מקומות סמויים מן העין - על זה בפוסטים הבאים.


וטיפ קטן לסיום - ככה אני מתכננת טיול:

אם אהבתם את ההמלצות, סמנו לכם אותן במפות גוגל בצירוף הערה אישית קטנה.

ככה אני מתכננת טיול.

זה תמיד מתחיל בסימונים במפות גוגל.

הכוכב הירוק "רוצה להגיע לשם" מיועד לכך.

הוסיפו הערה, כגון: מי המליץ? מדוע ללכת? מה יש שם? ותחסכו לכם הרבה התברברויות וקבלת החלטות כשאתם כבר ברומא.

כך יישאר לכם רק לטייל, לחוות וליהנות.



אז מה אומרים?

מכירים מקומות סודיים ברומא? שווים? מחוץ למסלול המוכר? - שתפו כאן למטה בהערות.








453 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page